fredag den 18. maj 2007

Ting 4, 5 og 6 - done

Har oprettet både min personlige startside og Google-reader.
igoogle

Det kan jo tage en evighed og en halv, med alle de muligheder der er. Det er svært at bedømme, hvad der rent faktisk ville gøre hverdagen letter. Har vænnet mig til at opsøge de forskellige sites, når jeg mangler opdatering og udviklet mit eget (meget sofistikeret) system af ”Fortrukne” – eller favoritter som det nu hedder i Explorer 7. Ved sidste optælling var jeg oppe på 15 kategorier og flere af dem med op til 7 undergrupper. Blandt andet den meget sigende kategori ”rodekassen”

Jeg har brugt Bloglines i snart 1½ år. Der er jo ikke den stor forskel på hvad de forskellige RSS-readers gør. Det er mere et spørgsmål om man kan lide designet/præsentationen i programmet. Jeg må sige, jeg er meget imponeret af Googles reader. Designet virker meget dynamisk og organisk. Eller også er jeg efterhånden blevet så googleliseret, at bare det ligner Google forstår jeg det. Er Google blevet den nye Microsoft?

Jeg har hovedsagligt brugt Bloglines til at følge med i blogs jeg godt kunne lide. Jeg har ikke rigtig fundet ud af hvordan man kan have en reader kørende hele tiden. Bliver det ikke bare en ekstra stressefaktor, at man hele tiden hele skal tjekke, hvad der nu er kommet? Jeg klare mig fint med et par timer en søndag eftermiddag, hvor man lige kan tage et hurtigt blik over ens ynglings blogs.
Men ideen med blogs er vel at man er på og med hele tiden. Problemet er så at finde de blogs der lige netop dækker mine behov og interesser. Det tager jo også tid. Med næsten 80 millioner (var det ikke det Monica nævnte) og hvis bare 0,01% af dem er interessante (har noget jeg kan bruge!) er det stadig 8.000 potentiale blogs at læse……

Men det er da spændende at følge med, især biblioteks-blogenes udvikling. Nu får vi jo glæde af erfaringer i USA, Sverige, Australien, Italien, ja hvor som helst, med det samme (nogen gange før vi overhovedet ved, hvad erfaringerne bliver), i stedet for måneder senere. hvor vi måske falder over en artikel i et fagtidsskrift. It’s an exciting time to be alive girls and boys.

Ingen kommentarer: